De regenwouden van costa rica

12 maart 2015

Eergisteren  gingen we op pad van La Garita, ten westen van SAN José naar puerto Viejo in het zuid-oosten, zo'n 5 uur rijden. SAN José hebben we vermeden door via Heredia te rijden. Hier en daar wat zoeken, omdat we eigenwijs als we zijn geen GPS willen huren, maar met heel even het dataverkeer op de telefoon aan te zetten, vonden we steeds de juiste route. Na twee uur in de stralende zon te hebben gereden, trok het dicht en kwamen we in dichte mist en regen terecht. Op onze weg lag een regenwoud, waar je met een trammetje door het regenwoud kunt ( zoek maar eens op Braulio carillo ) . Ondanks de regen leek ons dat wel een leuke onderbreking, dus jas aan en de auto uit. Je moest boven aan de weg een kaartje kopen en dan werd je met een busje naar beneden gebracht. Daar bleek dat we ook nog een wandeling door het bos kregen onder leiding van een gids, heeel heel langzaam, om eventuele dieren te spotten. Ach om een lang verhaal kort te maken, fifty shades of green en geen dieren ( nu ja , een spin, wesp, toekan ver weg, niet meegeteld) en 3 uur later waren we weer op weg. Op zich wel een leuke ervaring, maar mede door de tomeloze regen niet wat hij kon zijn. Je had er ook nog een vlinder en kolibrie tuin, maar door het weer hebben we die maar overgeslagen. Vervolgens nog 3 en een half uur over een drukke weg naar puerto viejo, waar we in de schemering aankwamen. De receptie was al ducht, maar de bewaker liet ons ons huisje zien. We hebben ons even opgefrist en zijn vervolgens met Wendy en lynn wezen eten en hebben daarna nog een drankje gedaan. Die avond was het droog. Na een regenachtige nacht vroeg op om bij de receptie naar de code van de WiFi te vragen en na te gaan of wij meekonden op de iguana Tour die ochtend. Ze hebben daar namelijk een opvang centrum . Dat kon, lynn een berichtje gestuurd dat ze mee kon, Wendy moest werken, lynn opgehaald en vervolgens twee uur lang door onze tuin in de regen gelopen. De gids wist veel over de planten in de tuin en heeft met zijn machete een natuurlijke paraplu voor lynn gemaakt. De iguana's was maar een deel van de Tour. Zo onthaast je wel. Ik loop nog wel een keer met mooi weer door de tuin voor wat plaatjes. Lynn terug gebracht( van ons stekje naar puerto viejo centrum is ruim 20 minuten rijden) , boodschappen gedaan en vervolgens demeiden weer opgehaald om naar gandoca te gaan, in manzanillo national park. We werden daar in de buurt opgewacht door een collega van Wendy die op ons zijn vrije dag mee nam met een bootje door een langune met mangrove bossen, maar eerst 25 minuten achter hem aan op een slechte weg. Het was de moeite waard, heel rustig in een oude boot met fluistermotor, geen toeristen. Het oorspronkelijk plan was kajakken, maar door de regen hebben we daar maar vanaf gezien. Gelukkig regende het op die tocht. Maar een half uurtje van de twee. We hebben verschillende doen gezien, een luiaard , toekans, papegaaien en ander vogels. Alles op afstand natuurlijk, maar heel leuk . Vervolgens weer de weg terug, vervoer voor lynn geregeld naar san José ( haar vakantie zit er op) , wat gegeten en op tijd naar bed. Vandaag ( het is nu 6 uur in de ochtend en het regent) gaan we naar een inianenreservaat. Kijk maar op terraventuras, dat is de club waar Wendy voor werkt, dan krijgen jullie een idee. Als het een beetje droog wordt zal ik af en toe ook een foto met mijn telefoon maken.