2-3 november

4 november 2016 - The Crags, Verenigde Staten

2 nov -  3 nov vandaag maar 2 uur rijden van Jeffrey's Bay naar the Crags. Laat op pad, even via de surfwinkeltjes. Vervolgens bij Storms River een hike gedaan van 5 km , gepicknickt en vanaf half 5 in het guesthouse gezeten. Je rijdt via een 1-2 km lange zand/ gravel weg het bis in , langs Monkeyland. Ze hebben daar 1 hoofd gebouw op palen met twee kamers , via loop paden nog twee andere gebouwen, 1 met 3 , de ander met 2 kamers , ook op palen, je zit midden in het bos. Daar ook prima gegeten ( trogon house en spa) en na het eten nog even in de spa , ook uitkijkend op het bos.

3 november
Na het ontbijt eerst naar monkeyland en birds of eden, 2 opvangcomplexen, ze hebben er nog 1 voor katachtigen, maar daar zijn we niet geweest. Ook in de buurt een opvang voor reptielen en olifanten. Monkeyland is een soort Apenheul maar geheel zonder kooien, 2 voor quarantaine maar verder niet. Een heel groot bos dus met veel verschillende soorten apen en ringstaartmaki's , in het verleden gekregen als opvangdier en inmiddels zijn ze hier verder een groep gaan vormen. Ze krijgen voer, omdat er niet genoeg insecten  zijn, maar verder gaan ze hun gangetje. Je loopt er een uur met een ranger door heen. Daar vlakbij zelfde idee maar dan voor vogels, mag je zelf doorheen. Vervolgens naar robbenberg nature reserve bij Plettenberg Bay, waar we weer een hike hebben gedaan van 6 km. Het was helaas bewolkt , dus uitzicht op de baai was niet super, wel zeehonden gezien. Via nature' valley naar keurboombeach en daar lekker gegeten bij enrico's met uitzicht op Plettenberg bay , maar ook nu nog steeds bewolkt. Wel zwommen er dolfijnen voor de kust.
Op 4 november gaan we via knysna naar swellendam