Cinco Ceibas

16 maart 2015

de dag begon niet zo veel belovend. We waren van plan om een vroege ochtendwandeling van 6 km te maken , maar het regende dat het goot. Dus lui in bed gebleven en naar de geluiden om ons heen geluisterd. Tijdens het ontbijt even overlegd over het programma van die dag. Op ongeveer 75 minuten rijden lag een restaurant van waar je kon wandelen, kajakken, paardrijden etc. Aangezien het weer niet super was leek ons een autotocht met wandeling en lunch wel een geschikte bezigheid. De vulkanen zie je niet omdat het bewolkt is, dus dat was geen optie . Henk, de eigenaar van Helicona Island belde tijdens het ontbijt of we daar naar toe konden komen en dat was mogelijk. Je moet namelijk weten dat Cinco Ceibas van een Nederlander met een Amerikaanse creatieve vrouw is, ruim opgezet om vele gasten te kunnen ontvangen, maar door de afgelegen ligging bijna geen bezoekers krijgt. Jammer voor hen, maar lekker voor ons vandaag . Je rijdt inderdaad wel een uur over een onverharde weg, maar wij vonden het wel meevallen, op Sumatra en eerder op weg naar Ariël bij gandoca was de weg slechter. Het was prachtig, vergelijkbaar met een tocht door de Ardennen, maar een ander soort landschap, heuvelachtig , fraaie vergezichten en veel groen. Daar aangekomen kregen we een gastvrij welkom met drankje door Arthur en Natasja. Hij van Armeense afkomst, als kind in Nederland gekomen, zij half Costa Ricaanse, ook als kind naar Nederland gekomen , beide goed opgeleid en toe aan een buitenlandse uitdaging. Zij beheren nu zo'n beetje het bedrijf, als de eigenaar er niet is. Die woont namelijk in Florida en die is er gemiddeld maar 1 week per maand. Vervolgens met de auto naar de boardwalk, 1.3 km lang door primair regenwoud, met 5 Ceibas, enorme beschermde bomen van 300 - 500 jaar oud. Vergelijkbaar met sequioa's , maar net wat anders . Wel zo hoog, maar ze lopen onder heel breed uit en zo groot als ze boven de grond zijn, zijn we ook aan wijdverspreide wortels onder de grond en aan de bovenkant gaan ze op een gegeven ogenblik in de breedte groeien , vergelijkbaar met een dakplataan, maar dan natuurlijk. Ik heb nu alleen een foto vsn het onderste deel geplaatst . Door de regen weer niet zo veel dieren, maar wel weer de giftige groene kikker en die met de blauwe benen. Wij hadden eigenlijk alleen de wandeling en lunch gepland, maar Arthur had een dagtocht begrepen en wij wilden hem niet teleurstellen, dus zijn ook mee gaan kajakken. De lunch was heerlijk, door Natasja gemaakt, een vegetarisch costaricaans gerecht van maïsmeel in bananenbladeren gekookt, met een ijsje toe. De kajaktocht was ook prachtig, wel nat door de regen. Helaas had ik dapne's camera niet meegenomen, die is namelijk waterdicht, omdat dat kajakken niet gepland was. Dus nu staat de groep van minstens 18 neusbeertjes niet 'zwart op wit'

Via dezelfde weg terug en nu op het terras na een halve pizza . We wilden eigenlijk nog een nachtwanding doen met onze gastvrouw, maar die is helaas niet lekker, zo zelf nog maar eens kijken of ik een dier kan spotten