29 november, dagje wetlands

29 november 2015 - Saint Lucia, Zuid-Afrika

Eerst een boottochtje van 2 uur. Schipper was vriendelijk en verteld veel weetjes over nijlpaarden . Eigenlijk niet erg spannend, want na een half uur had je het wel gezien, er kwam meer van hetzelfde . Nijlpaarden leven in groepen en om de ongeveer 800 m zie je een nieuwe groep. Ze liggen of eigenlijk staan bij Elkaar op een ondiepte . 1 alfa mannetje veel vrouwen en wat jonge mannetjes, die op een gegeven ogenblik de groep moeten verlaten. Om de drie jaar ongeveer is er een gevecht om de macht. ' savonds lopen ze het water uit om te eten, een groep hier in het dorp, maar wij hebben ze nog niet zien lopen. Vervolgens een picknick manD opgehaald die snel voor ins gemaakt werd, want de dame van de receptie had het niet doorgegeven , net zoals ze vandaag ( een dag later) was vergeten door te geven aan de keuken dat we niet mee ontbijten. Arme dame had maar zitten wachten, onze auto stond namelijk gewoon voor. Maar ach zo gaat dat hier, heerlijke lunch overigens. Zelf met de auto de wetlands in bij st lucia, die niet meer zo nat zijn door de grote droogte. Het was fris aan het strand! Dus niet zwemmen en geen picknick aan het strand, maar iets er van af .het was wel lekker uit de wind, begin 20 graden, maar windkracht 4-5. Vandaag was het weer 35 graden. Het wisselt nogal hier. In Swaziland was het een dag 18 graden, in het kruger 42. Nu ja zelf wild gespot en gezien hoe droog het was. Om 4 uur nog eens over gedaan met een privé gids. De ene onderneming had geen tocht meer voor ons, deze wel, maar bleek dus speciaal voor ons een auto ingezet te hebben. Een jonge knul, van de straat geplukt toen hij in de regen liep te trainen, door de (blanke) eigenaar van de organisatie. Hij heeft hem 1 jaar alles geleerd en nu werkt hij er al weer twee jaar. Hij had Art & drama gestudeerd omdat hij acteur wilde worden, maar daar kun je niet veel mee. Hij sprak vol passie over het gebied en de natuur. Geen gevaarlijke dieren hier, er zitten wel luipaarden, maar die hebben we niet gezien