2 december sani pas

2 december 2015 - Sani Pass, Zuid-Afrika

Dagtocht over de Sanipas naar Lesotho. In totaal is het 48 km vanaf Underberg tot aan de top van de pas. Pakweg de helft is gewone asfaltweg, de rest een gravelweg, die in de laatste kilometers enorm stijgt. Het is een goede weg, mits je over een goede 4wheel drive beschikt en dat had onze gids, die zich al niet meer kon herinneren hoe veel ritjes hij gemaakt had, maar zeker 10.000. Wat een beetje overdreven lijkt, als je er 333 in een jaar zou maken, maar gezien zijn leeftijd, zou het ook best kunnen. De Zuid-Afrikaanse grenspost ligt zo'n 8 km van de top waar die van Lesotho ligt en daar wachtte ons weer het stempeltjes ritueel. In Lesotho , ging de chauffeur met onze paspoorten en een briefje ingevuld door het bedrijf waarvoor hij reed naar binnen en hoefden we op de terug weg niet te stoppen. Eenmaal bovenop de top veranderde het landschap, een beetje troosteloos. We reden nog zo'n 7 km door over een 4 maanden oude asfalt weg, door een Chinees bedrijf aangelegd, wist de chauffeur ons te vertellen, naar een schaapscheerders dorpje. Daar mochten we een hut in en kregen meer te horen over het bestaan van het volk. Zo zit er geen luchtafvoer of raam in de hut en hebben ze een soort vloerverwarming via een houtskoolvuurtje in het midden, waarop ook gebakken werd. We kregen daar een stukje heerlijk brood, het deeg ging in de pan als klein bolletje en kwam er 3 uur late uit als een groot breekbrood. Na een kort bezoekje op ins verzoek aan de schaapscheerders ( tegen betaling natuurlijk, ze zijn arm, dus doen alles eraan om wat geld te verdienen) was het tijd voor een lunch in de hoogste pub van Afrika. En vervolgens via dezelfde weg terug, waar we 3 fietsers op het laatste stuk van de pas tegen kwamen.